5 tips tegen agressief gedrag tegen zorgpersoneel:

Zeventig procent van het zorgpersoneel kampt met agressie. De achtergronden en oorzaken worden al jarenlang nauwlettend geanalyseerd, maar voorlopig hebben de verpleegkundigen en verzorgers ter plekke handvatten nodig om met het agressieve en lastige gedrag om te gaan.
Hierbij een vijftal tips die verpleegkundigen en verzorgers kunnen helpen meer grip te krijgen op agressie in het werkveld. In onze ervaring als trainers bij AgressieTrainingNederland blijkt dat het volgen van deze tips de frequentie en heftigheid van agressie tegen kan gaan.

Tip 1: Eigen veiligheid voorop
Dit is met recht de eerste tip. Zie jij iets aan de lichaamstaal of het gedrag wat jou een erg onveilig gevoel geeft, haal dan collega’s erbij voor je het contact aan gaat. Kan dat niet, houd dan afstand. Weet dat ook de politie nooit alleen op een onveilige situatie afstapt.

Tip 2: Maak contact
Maak duidelijk dat je iemand hebt gezien. Leef je in en zeg iets over wat je nu ziet aan de ander. Het is verleidelijk om onder tijdsdruk, de ander te vertellen wat jij komt doen en wat jij nu wilt. Het kan enorm schelen om een moment van interesse te tonen in waar de ander mee bezig is.

Tip 3: Haal jezelf uit de anonimiteit
Zorg dat ze jou als mens ervaren. Een anoniem uniform behandelen ze anders dan een medemens. Een vriendelijk eerste contact, verbaal en non-verbaal, kan een drempel opwerpen om jou later alsnog agressief te bejegenen.

Tip 4: Wacht niet te lang
Kom in actie bij het eerste grensoverschrijdend gedrag. Het gedrag is nog niet ontspoord en je bent zelf nog rustig. Je kunt vriendelijk én duidelijk vertellen wat je wel en niet wil. Bijvoorbeeld: “ik begrijp dat het heel vervelend is dat u zolang op mij moest wachten. Als u blijft schelden kan ik mijn werk niet goed doen.”.

Tip 5: Adem uit!
‘Blijf rustig!’. Makkelijk gezegd terwijl je wordt uitgescholden of bedreigd. Vanuit je instinct wil je misschien weglopen of boos reageren. Gelukkig écht even goed uitademen doet al wonderen voor je hartslag en zelfcontrole. Doe dit bijvoorbeeld terwijl de ander aan het praten/zeuren/schelden is.
Resultaat
Deze tips helpen bij die vele momenten dat een slecht humeur of kleine confrontatie uit kan lopen op een agressief conflict, zoals schelden, beledigen en dreigen. Pik geen grensoverschrijdend gedrag. Kom op voor jezelf! Op een vriendelijke wijze.
Heb je hierover vragen, of wil je meer weten? Bel gerust!
Met een hartelijke groet van Lucia Looijestijn

Namens het AgressieTrainingNederlandTeam.

BROCHURE DOWNLOADEN >>
Nu offerte aanvragen >>